Allmänt
Dessa köpvillkor är tillämpliga om svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för säljföretaget. Mer information finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/
Privacy policy – Dataskyddsförordning / General Data Protection Regulations (GDPR)
Vi vill att du känner dig trygg och säker på vår hemsida och vi förpliktar oss att skydda din personliga data. Alla våra rutiner och system följer de regler som är satta enligt General Data Protection Regulation (GDPR) (EU) 2016/679. GDPR är en dataskyddsförordning och lag för att skydda all användning av personlig data för individer inom Europeiska Unionen.
Vad är persondata?
Persondata är information som direkt eller indirekt kan identifiera dig, exempelvis namn, telefonnummer, adress, e-postadress eller IP-adress.
Vilken data sparar vi?
- När du lägger en order:
Ditt för- och efternamn
Din adress
Ditt telefonnummer
Din e-postadress
Den IP-adress där ordern lades ifrån
- När du registrerar dig för vårt nyhetsbrev:
Ditt namn
Din e-postadress
- När du besöker vår hemsida:
Den IP-address som du besöker vår sida från.
- När du skickar e-post till oss:
Din e-postadress samt den information du själv valt att ge till oss I ditt e-postmeddelande
Hur vi samlar in information?
- När du lägger en order
Informationen sparas när du fyllt i orderformuläret och klickar på ”slutför köp”
- När du registrerar dig för vårt nyhetsbrev
Din information sparas när du aktivt fyller i registreringsformuläret för nyhetsbrevet och klickar på ”Prenumerera”
- När du besöker vår hemsida
Genom cookies. Läs mer om cookies under rubriken Cookies
- När du skickar e-post till oss
Ditt e-postmeddelande sparas i vårt system för kundjtänst när du mailar in till oss.
Varför vi sparar information om dig
- När du lägger en order
Vi sparar dina kontaktuppgifter för att kunna hantera och skicka din order till dig. Vi behöver också ha kontaktuppgifter för att kunna informera dig om förseningar eller annat viktigt om din order. Vi sparar också dessa uppgifter för att kunna tillhandahålla bra garantiservice.
- När du registrerat dig för vårt nyhetsbrev
För att vi ska kunna skicka dig information om erbjudanden och produktnyheter
- När du besöker vår hemsida:
För att kunna ge våra besökare så pass bra och informativ e-handel som möjligt.
- När du kontaktar oss via e-post
För att kunna ge support och svara på dina frågor. Också för att kunna ta del av din feedback och förbättre våra produkter, vår kundtjänst och vår e-handel.
Hur länger sparar vi personinformation?
- Orderinformation
Vi sparar information om din order i sju år. Anledningen är för att kunna ge så pass bra eftermarknadservice som möjligt. Många av våra kunder kontaktar oss flera år efter att de först köpt något från oss för att fråga om de kan köpa kompletterande handtag. Genom att spara orderinformation kan vi lätt identifiera vad du som kund tidigare köpt.
- Prenumeration av nyhetsbrev
Vi sparar ditt namn och din e-postadress till dess att du inte längre vill prenumerera på nyhetsbrevet.
- När du besöker vår hemsida
Vi sparar statistik över vår hemsida i fem år.
- När du skickar e-post till oss
Vi sparar e-postkonversationer i sju år. Detta för att kunna erbjuda så pass komplett eftermarknadsservice som möjligt.
Vilka delar vi din personliga information med?
Vi varken säljer eller delar din personliga data med någon annan i något marknadsföringssyfte. Nedan följer en lista på de tredjepartsleverantörer som vi delar din personliga data med och varför vi gör det. Samtliga våra leverantörer följer samma regler som oss gällande säkerheten kring att hantera persondata.
Satisfly – Satisfly är vår IT-service partner och hanterar delar av våra databaser och hemsidor.
DHL – Vi använder DHL för att skicka ut våra ordrar. De får dina kontaktuppgifter för att kunna leverera ordern snabbt och till rätt adress.
Hetzner – Vår IT-plattform och databaser lagras hos hostingleverantören Hetzner.
Mailchimp – Vi använder mailchimp för att administrera och skicka ut nyhetsbrev. Ditt namn och e-postadress lagras hos Mailchimp om du prenumererar på vårt nyhetsbrev.
Freshdesk – Vi använder Freshdesk för att hantera alla inkommande kundtjänstärenden. Din e-postadress samt den information du lämnar i ditt e-postmeddelande lagras hos Freshdesk.
Google – Google lagrar information om trafik på vår ehandel, detta för att kunna förbättra vår hemsida och våra erbjudanden till dig som kund.
Hur kan jag få min personliga information borttagen
Skicka ett e-postmeddelande till info@allabeslag.se om du vill att vi raderar din persondata.
Hur rapporterar jag missbruk av persondata?
Du har rätt att rapportera missbruk eller överträdelse av persondata. Detta ska rapporteras till Integritetsskyddsmyndigheten (tidigare Datainspektionen).
Cookies
Cookis är små textfiler som sparas på din dator eller mobila enhet när du besöker de flesta olika hemsidor. Cookies ser inte din personliga data och skadar inte din dator eller mobil. De används för att förbättra användarvänligheten för besökaren, analysera trafikinformation och ger oss möjlighet att förbättra hemsidan generellt.
Externa länkar
Ovan integritetspolicy gäller inte någon av de externa länkar som leder bort från vår hemsida. Vi rekommenderar att du undersöker respektive externs sidas egna integritetspolicy om hur de, samlar in och hanterar persondata.
Beställning
I samband med beställning sluts avtal mellan kund och Allabeslag och en bekräftelse skickas till den e-postadress som angetts vid beställningen. Kunden ansvarar för att samtliga kunduppgifter ifylls korrekt.
Om felaktigheter i pris, leveranstid eller andra omständigheter uppstår, har Allabeslag rätt att korrigera det i efterhand. I dylika situationer tar Allabeslag kontakt med kunden som får möjlighet att ändra eller annullera beställningen. Allabeslag reserverar sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga produkter i sortimentet. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.
Du får endast handla i eget namn och måste vara 18 år eller skaffa målsmans tillstånd före köpet. Allabeslag äger rätt att neka en beställning. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Allabeslag lider ekonomisk skada, polisanmäls och eventuella kostnader debiteras.
Kundinformation
Kunden är vid beställning skyldig att ange korrekta uppgifter om namn, leveransadress, e-postadress samt mobilnummer för SMS-avisering. I fall där felaktigt lämnade uppgifter leder till extra kostnader för Allabeslag debiteras kunden dessa kostnader. Vi förmedlar eller säljer aldrig kundinformation till tredje part.
Försändelse som ej uthämtas
För försändelser som inte hämtas ut och skickas i retur till Allabeslag eller våra grossister debiteras kunden 30% av ordervärdet i returavdrag samt fraktkostnader.
Betalning
Moms om 25 procent ingår i alla priser. Betalning görs genom kortbetalning via Internet, mot faktura eller direktbetalning via bank. Allabeslag innehar äganderätten till varor till dess att full betalning har erlagts.
Leverans
Produkter på lager levereras normalt inom 1-3 arbetsdagar. Leverans sker antingen direkt till din brevlåda eller till ditt närmaste uthämtningsställe. Vid leverans till uthämtningsställe får du först en SMS-avisering till det mobilnummer du angav vid beställningen alternativt en skriftlig avisering.
Vi reserverar oss för slutförsäljning av varor som vi normalt har på lager. Kunden blir alltid informerad om leveransstatus efter att ordern lagts. Därför är det mycket viktigt att en giltig e-postadress används vid beställning.
Fraktkostnad
Vi tillämpar alltid fri frakt vid beställningar och tar inte ut någon avgift för frakten till den leveransadress du har angivit. Vid returer av varor debiteras dock kunden för den faktiska portokostnaden, lägst 79 kronor. Vid returer står kunden också för fraktkostnaden till Allabeslag.
Garanti
Samtliga våra produkter omfattas av garanti avseende material och ev fel som uppstått under tillverkningen. Fel som uppstår till följd av egen åverkan omfattas inte av garantin.
Ångerrätt och retur
För privatpersoner gäller full ångerrätt/returrätt inom 14 dagar från det att varan mottagits, förutsatt att varan är i nyskick och ej använd. Returrätten gäller inte reavaror, inte beställningsvaror och inte varor som specialtillverkats specifikt för en kund. För företag tillämpar vi returrätt i tio dagar.
Alla returer måste föraviseras via e-post till info@allabeslag.se och godkännas av oss. Returer som inte har föraviserats eller inte godkänts av oss kommer inte att krediteras.
Vid godkänd retur, bifoga kopia av faktura/följesedel/orderbekräftelse.
Kunden är ansvarig för att paketera varorna så att de inte rimligen kan skadas under leveransen. Varor som är skadade vid ankomst på grund av bristande emballage kommer att debiteras kunden.
När en retur är godkänd och mottagen sker återbetalning med avdrag för den faktiska fraktkostnaden till kontokort eller bankkonto. Återbetalningen sker senast 7 dagar efter att varorna har mottagits av Allabeslag.
OBS! Returer får inte beläggas med uthämtningsavgifter (exempelvis postförskott).
Reklamationer
Kontakta oss snarast om en vara är felaktig eller defekt.
Returnering av en reklamerad vara sker alltid på vår bekostnad, men vänligen kontakta oss innan returnering via e-post info@allabeslag.se. Beskriv i mejlet grunden för reklamationen och ange vilken produkt och antal varor som berörs samt order- eller fakturanummer.
Ärendet behandlas senast inom 24 timmar. Allabeslag står för returfrakten i fall varan är defekt eller har levererats felaktigt till kund.
Returer får inte beläggas med uthämtningsavgifter (exempelvis postförskott). En defekt vara ersätts i första hand med en ny felfri.
Observera att du som kund ansvarar för att kontrollera produkterna vid leverans, säkerställa att leveransen stämmer mot beställningen och anmäler eventuella transportskador omgående till vår kundservice på info@allabeslag.se
Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i marknadsföringen och för utgående varusortiment.
Vi garanterar inte att varor levereras inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan inträffa.
Vi lämnar ingen kompensation för olägenheter som kan uppstå vid eventuella förseningar.
Tvist
Allabeslag kommer vi en eventuell tvist att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att All beslag befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.